Gjør det selv?

Gjør det selv ja.. Det er et uttrykk som har fått en helt ny mening for meg etter at jeg og min kjære kjøpte oss tomt høsten 2009. Etter den dagen har jeg vært heldig å fått gjøre en hel masse helt selv! Først og fremt tok vi på oss et prosjekt vi nok ikke helt så størrelsen på! Vi kjøpte nemlig 120(!!) kubikk seinvokst Ullandfuru, som tok veien til saga i hjembygda.. Der stabla vi kveld etter kveld, mens materialene blei spydd ut. Det føltes lenge ut som om det ingen ende skulle ta! Men etter mange kvelder og mange slitne muskler hadde vi lært at nyskjærte materialer av malmfuru er usannsynlig tungt! Senere har jeg stabla om de samme materialene før høvling og stabla de inn i huset etter transporten hit. Vi sparte helt klart på finansene ved å gjøre dette, men musklene svei!

En ganske liten porsjon av alle materialene, vilt kaos

Videre er det eneste vi ikke har gjort selv støyp, pipe, rørleggerjobben og koblinga av det elektriske. Vi har satt opp vårt helt eget hus, helt selv og vi var 20 år begge to når vi starta:) Jeg har vært veldig heldig med valg av samboer, han er tømrer og verdens snilleste som har latt meg være med på alt! Jeg har satt opp reis, vindtetta, lekta, kledd, lagt takstein, isolert, plastra, satt opp spotkasser, lagt gulv, satt inn garderober og jammen har jeg montert alle skrog, skuffer og hyller til kjøkkenet mitt også! I tillegg har jeg lakka og beisa uante
kilometer
med seig furu:P Ikke alle som har en samboer som lar en prøve! Jeg har lært utrolig mye, både om oss som kjærester og om alt jeg får til hvis jeg bare prøver;) Eneste jeg ikke får lov til lenger er å legge takstein, etter en liten besvimelses-episode på taket..

Kan ikke skjønne det?:P

En av spisestuestolene, beklager dårlig bilde

Sånn reint interiørmessig er jeg gla i å restaurere/pusse opp småmøbler og har blant annet pusset opp de gamle spisestuestolene våre. Nå er de lakka sorte og trukket om så de matcher den nye spisestua som «ekstrastoler»=) I tillegg syr jeg selv, og har sydd puter, løpere, kapper og gardinbånd til huset=) Gardinbånd ser dere i headeren min?:)

Sette innlegget er et innlegg i Nib utfordringen denne måneden: «gjør det selv»!

Beklager litt skryt, men er jo litt stolt av huset mitt og all innsatsen vi har lagt i det=)

Dette innlegget ble publisert i Interiør. Bokmerk permalenken.

4 svar til Gjør det selv?

  1. Hei kusine!
    Veldig imponerende hva dere har fått til! Gratulerer med ny niese:-)
    Klem

  2. kusine marlin sier:

    Torunn og Stian, dere er så flinke! Jeg er faktisk veldig imponert 🙂 «Gjør det selv» har kanskje svidd i musklene som du skreiv, men på den andre siden så har man nok godt av litt fysisk arbeid, alt for lite av det nå til dags 😉 Bra å se at jenter også har noe å bidra med på husbyggingfronten (noe jeg viste fra før av;)! Du er jammen handy og flink med husflid også, har nok arva litt av onkel der.

    • Torunn sier:

      Sant det, litt fysisk arbeid har alle godt av.. Men følte nok kanskje det ble litt i meste laget til tider:P Hehe.. Men er jo veldig fornøyd med resultatet da:)Jeg har nok vært heldig med genene fra begge sider når det gjelder de evnene gitt;)

Legg igjen en kommentar

